ALAIN HEUREUX ROZMOWA

Alain Heureux: Inovácie vytvárajú konkurenčnú výhodu

Ako uviesť na trh inovatívny produkt? Od čoho začať? Ako nám v tom pomôže DESIGN THINGING, Business Model Canvas alebo Pimento Map? Ale tiež o veľkej odvahe pri rozvíjaní podnikania – porozprávali sme sa s Alainom Heureuxom, trénerom kreativity, inovácií a zmien. (Rozprával sa Paweł Hojcz, International Development Manager). 1. Časť.
Bol uverejnený

Alain, povedz nám niečo o svojich začiatkoch. Ako si získaval svoje skúsenosti?

S mojim priateľom sme študovali právo. Po niekoľkých mesiacoch na univerzite sme sa jednoducho začali nudiť. Začali sme preto rozmýšľať nad tým, čo budeme robiť? Ako kreatívne využiť voľný čas? Začali sme organizovať malé večierky a oslavy. Niektoré z nich boli sponzorované rôznymi firmami, takými ako napríklad L’Oréal. Po jednom z takýchto večierkov nás oslovila práve spoločnosť L’Oréal s otázkou, či máme dostatočné zdroje a ľudí, ktorých by sme mohli zaangažovať do podpory značky počas priamych akcií –  v tom čase sa to nazývalo „pouličný marketing”.  Samozrejme, že sme takéto zdroje nemali. Ale odpovedal som: jasné, máme! Ideme do toho!

Ukázalo sa, že na vtedajšie časy to bol obrovský záväzok. Museli sme pre klienta zabezpečiť viac ako 350 hostesiek, ktoré počas ďalších ôsmych víkendov pracovali v obchodných centrách. Tak sa firma L’Oréal stala jedným z našich prvých veľkých klientov. Podpísali sme zmluvu a spolu s mojim priateľom sme sa rozhodli, že založíme firmu. Nazvali sme ju – „Students Dynam”. Nebolo to veľmi kreatívne, však (smiech)?

Začali sme propagovať tento typ marketingu. Rástli sme  neskutočným tempom. Medzitým sme doštudovali. V tom čase u nás pracovalo 25 osôb na plný úväzok a tisícky mladých ľudí na čiastočný úväzok, či dohodu, ktorí na uliciach po celom svete propagovali také značky ako: Bacardi Martini, Procter&Gamble, Coca Cola a L’Oréal. V roku 1992 roku nás prevzala americká skupina Omnicom – najväčšia reklamná skupina na svete. Požiadali nás, aby sme im pomohli vybudovať sieť pouličného marketingu v celej Európe (CPM International). Vtedy som začal cestovať. Môj obchodný partner mal na starosti vnútornú organizáciu a riadenie. Ja som sa venoval vonkajšej organizácií a rozvoju klienta. Týmto spôsobom som prilákal také značky, ako napríklad HP American Express, Mars, Disney atď..

Možno teda povedať, že si bol inovátorom pouličného marketingu? Prečo si vlastne prišiel do firmy? Dôvodom bol záujem zo strany klienta… a podnikateľský duch!

V živote sa pred Tebou objavia rôzne voľby „áno” alebo “nie”. Vybral som si „áno” a vďaka tomu sa náš podnikateľský plán rozbehol. Od samého začiatku sme sa zameriavali na inovatívny prístup. Trochu sme „narušili trh” novými operačnými postupmi, technológiami a obchodnými modelmi. Rozhodli sme sa vyštudovať právo a získali sme tiež titul Junior MBA v Bostone (Babson), a následne sme vytvorili sieť, ktorá pod záštitou DAS a Omnicom zahŕňala viac ako 20 trhov v Európe. Napriek veľkej príležitosti, ktorá sa nám v tej chvíli naskytla – sme cítili, že Omnicom nás príliš kontroluje, príliš veľa času trávime nad riešením politiky a písaním správ. Alebo náš podnikateľský duch hľadal niečo nové? Nové výzvy? Kto vie…

Nakoniec sme sa rozhodli odísť a v roku 1996 sme vytvorili našu prvú internetovú agentúru „Virtuology”. Internet bol vtom čase len v plienkach a ten šialený nový sektor nás zaujal. Začali sme rozvíjať a získavať agentúry v Belgicku, Francúzsku a Holandsku. Rástli sme 3-4 roky a podarilo sa nám prežiť prvú veľkú ekonomickú krízu a internetovú bublinu v roku 2000.

  • ALAIN HEUREUX); );

Ako sa vám podarilo prežiť?

Bootstrapp a reakcia. Keď sa blíži „ekonomické” tsunami, jediné, čo musíte urobiť aby ste prežili, je rýchla reakcia a bootstraping svojej organizácie. Tak, ako to bolo aj v prípade COVID-19. Museli sme okamžite zareagovať. Znížili sme náklady tak rýchlo, ako to bolo možné, zamysleli sme sa nad tým, ako môžeme prežiť a hľadali sme nové, inovatívne a prelomové riešenia.

V roku 2003 sme sa po prekonaní prvej hospodárskej krízy rozhodli prevziať oveľa väčšiu reklamnú agentúru s názvom „Tagora”. Týmto spôsobom sme vytvorili jeden z prvých reklamných konglomerátov 360° v Belgicku. Neskôr sme ho predali inej reklamnej skupine (WPP).

Ako ste to urobili?

Dlhé a náročné rokovania. Vedeli sme, že digitalizácia je budúcnosťou. „Ste tradičnou reklamnou agentúrou, ak sa nezmeníte, tak umriete. Pracujeme spolu, ale my preberáme kontrolu”.  A potom sme túto organizáciu roky transformovali. Bola to dosť veľká výzva, pretože v Bruseli a Paríži zamestnávala 400 osôb. Predali sme ju WPP (druhá najväčšia reklamná skupina na svete) v roku 2007. V tomto období som sa rozišiel aj so svojím obchodným partnerom. Pracovali sme spolu viac ako 20 rokov, predávali sme 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Stále sme však ostali dobrými priateľmi a dnes v roku 2021 pracujeme znova spolu. V roku 2007 som sníval o otvorení prvého Inkubátora v Bruseli. Nazvali sme ho „The Egg” a do dnes je to najstaršia a najväčšia platforma inkubátorov v Bruseli. Je to starý sklad s rozlohou zhruba 15 000 m2, ktorý sme revitalizovali pomocou coworkingu. Náš inkubátor je miestom určeným na stretnutia, výstavy, akcie a brainstorming.  Bolo pre mňa ťažké zladiť to s ostatnými mojimi aktivitami. Preto som sa musel vzdať ostatných mojich aktivít a zamerať sa na The Egg”. Okrem toho som od roku 2001 riadil združenie, ktoré sa zaoberalo internetovou reklamou v Belgicku  a spolu s ostatnými krajinami sme dostali nápad vytvoriť IAB Europe, ktorej hlavnou úlohou bude lobovať v Európskej komisii vo veciach týkajúcich sa ochrany osobných údajov, etiky digitálnej reklamy a právnych otázok, ktoré vznikli v bruselských inštitúciách. Bolo to už druhýkrát, čo som svoju prácu spojil s Poľskom. V deväťdesiatich rokom som koordinoval pouličný marketing a distribúciu vzoriek pre firmu Procter & Gamble, a teraz spolu s IAB Europe sme mali ambíciu otvoriť IAB v 28 krajinách. IAB Poľsko vzniklo vo Varšave. Spolupracoval som s veľmi sympatickými poľskými priateľmi, takými ako Jarek Sobolewski, Marta Klepka, Filip Pieczyński alebo Piotr Kowalczyk. Otvorili sme viac ako 30 IAB vo všetkých krajinách EÚ a budovali sme oblasť digitálnej reklamy! Pozri, ako sa rozvinulo naše odvetvie!

Veľa som cestoval, spoznával som Európu. Pre moju rodinu bolo však toto obdobie veľkou výzvou, pretože som väčšinu svojho času trávil v lietadlách, na workshopoch a stretnutia. Viem však, že ten krátky čas, ktorý som venoval deťom, im pomohol vyrásť a stať sa múdrymi a zodpovednými ľuďmi.

Dobrá práca. Začal som tiež rozvíjať svoje vlastné schopnosti, sústredil som sa na kreativitu, inovácie a digitálnu výrobu, ale tiež na koučing a trénovanie talentov.

Zo súkromných dôvodov som v roku 2013 odišiel z IAB a „The Egg” a začal som sa venovať novým výzvam. Ďalší môj krok súvisel s Saint-Gobain. Je to veľká francúzska spoločnosť, ktorá pracuje so sklom, stavebnými materiálmi a autami. Navštívili „The Egg” a spýtali sa ma: „Alain, môžeš nám pomôcť zmeniť organizačnú štruktúru v zhruba 15 továrňach na celom svete?”. Navštívil som teda veľa tovární, ale tiež veľa kreatívnych a inovatívnych miest na celom svete, aby som zistil, ako možno zmeniť ich kultúru. Navrhol som im vytvorenie „fab labs”- akéhosi vnútorného ihriska, na ktorom by sme mohli realizovať brainstorming, vymýšľať, prototypovať, spoluvytvárať a experimentovať s novými spôsobmi práce alebo nástrojmi. Stretli sme sa s profesorom Neilom Gerhsenfeldom z MIT v Bostone a vysvetlili sme mu náš prístup, ktorý akceptoval a prijal.

Nástroje a metodológie, také ako „design thinking”?

Vo fabrikách sme vytvorili laboratória s 3D tlačiarňami, tlačiarňami kovov, 3D skenermi, dronmi, robotmi, senzormi, pracovnými stolmi, plagátmi a aplikovali sme také metodológie, ako scrum alebo design thinking. Túto misiu som plnil asi štyri roky. Cestoval som do Kórei, Japonska, Veľkej Británie, Francúzska, Nemecka… Japonska, USA, Veľkej Británie, Francúzska, Nemecka… a znovu do Poľska, do mesta Koło, kde sa nachádzala jedna z továrni.

V roku 2017 mi zavolal môj bývalý obchodný partner a povedal mi: „ Alain začnime novú kapitolu v našich obchodných vzťahoch”. Skupina sa rozrástla a máme 300 ľudí pracujúcich v kanceláriách v Paríži, Bruseli, Montreale, Tangeri, Šanghaji a Antananarive – robme to spolu, pretože máme mnoho mladých ľudí a potrebujeme skúsených koučov a trénerov. Odvtedy vediem Virtuology Academy v rámci skupiny a pomáham kolegom rozvíjať tvrdé a mäkké zručnosti. Trénujeme tiež vedúcich pracovníkov a manažérov v niekoľkých oblastiach: vedenie, inovácie a digitálna transformácii. Medzi našich klientov patria firmy: BNP Paribas, Saint-Gobain, Decathlon, Axa alebo Engie.

V čom spočívajú vaše aktivity a podnikateľské projekty? Ako ich spájaš?

Osobne si myslím, že je to len otázka uskutočňovania vecí! Ak snívaš o niečo, tak ako som ja sníval o podnikateľskom inkubátore v Bruseli, jednoducho sa podeľ so svojím nápadom s inými a skús ho zrealizovať! Vysvetlil som ten projekt magistrátu Brusseld a oni dokonca nerozumeli ani tomu, čo znamená inkubácia. Povedali mi, že ak ho chcem vybudovať, tak to môžem urobiť, ale oni nemajú peniaze na revitalizáciu budovy. Musel som teda nájsť peniaze a potreboval som 10 miliónov euro. Bolo to v rokoch 2007-2008, kedy Európou otriasla banková kríza… Ľudia mi hovorili, že prostriedky na to nenájdem. Ale bol som presvedčený, mal som víziu a vedel som, že mám pravdu. A uhádni, čo som našiel – 10 miliónov euro. A neboli to moje peniaze. Našiel som priateľov, sponzorov a organizácie, ktoré položili na stôl 10 miliónov euro. Zrekonštruovali sme budovu, vytvorili sme inkubátor a máme viac ako 140 000 návštevníkov ročne, ktorí k nám prichádzajú, aby mohli organizovať výstavy, kultúrne akcie, oslavy, hackathony, semináre atď.. V súčasnosti máme  35 inkubačných stredísk v okolí Bruselu. Preto smelo snívaj o nemožných veciach a premeň sny na realitu. Môžeš vytvoriť firmu, keď čakáš? Nie. Jednoducho to urob. Mnohým ľuďom v Európe hovorím, aby začali podnikať, nakoľko existuje celý systém, ktorý podnikanie podporuje.  Keď som začínal v roku 1984, neexistovala inkubácia, koučovia, anjeli podnikania, tréneri, regionálne fondy, inkubačné centrá, coworkingové priestory, ale teraz je všetko a dostupné sú profesionálne nástroje, ktoré ťa povedú. Využi Design Thinking, aby si bol orientovaný na klienta. Použi Business Model Canvas, ak si chceš otestovať niekoľko obchodných hypotéz a premeniť svoj nápad na podnikanie, využi Pimento Map na vyhodnotenie vyspelosti tvojho obchodného modelu a vstúp na trh ako start-up spájajúci tvojich potenciálnych klientov z MVP (produkt v rannom štádiu vývoja). A nikdy nezabúdaj na to, že byť úspešný nie je jednoduché a neúspech je časťou cesty. Skús uspieť, využívaj dobré nástroje, pomoc svojej sieti a systému.

  • bruksela); bruksela);

Myslíš si, že je to štandard? Plánujú si spoločnosti cestu svojho rozvoja?

Plán určite potrebuješ a musíš využiť dobré nástroje. Dokonca aj veľké firmy začínajú používať Design Thinking, Business Model Canvas, alebo Pimento Map – tak ako aj start-upy, chcú používať efektívne nástroje (na svoje vnútorné inovácie). Nemožno zabudnúť na to, že len 25% inovatívnych produktov a start-upov prežije prvých 5 rokov…

Pomáha Pimento Map pri plánovaní svojej vlastnej cesty?

Absolútne. Je to nástroj, ktorý sme vytvorili pred 6 rokmi, aby sme pomohli realizátorom projektov, obchodníkom a tvorcom, ale tiež ich trénerom, koučom a manažérom. Využíva ho viac ako 50 000 osôb, firiem a vysokých škôl na celom svete. Bol preložený do 9 jazykov. Pomáham majiteľom projektov alebo začiatočníkom: je to jedna z etáp ich cesty: design thinking, business model canvas, pimento map a lean startup to je päť krokov vedúcich k úspechu tvojho inovatívneho projektu alebo start-upu.

Design Thinking ťa povzbudzuje k tom, aby si sa počas tvorby projektu sústredil na zákazníka. Kto je môj klient a čo musím vyriešiť, aby som ho získal! Business Model Canvas pomáha zistiť, či tvoj nápad má potenciál premeniť sa na podnikanie. A Pimento Map umožňuje vyhodnotiť zrelosť pomocou 18 otázok a poskytuje niekoľko potenciálnych odpovedí v závislosti od etapy rozvoja a zrelosti projektu. Keď je tvoj výsledok dostatočne vysoký, mal by si čo najrýchlejšie vstúpiť na trh a využiť prístup lean startup, aby si mohol ďalej rozvíjať svoj produkt, službu alebo riešenie s potenciálnym klientom. (Ďalšia časť rozhovoru v 2. časti).

  • );

Alain Heureux je tréner kreativity, inovácie a zmeny. Expert v pracovnej skupine 2030 High-Tech Skills pri Európskej komisii, člen Programovej rady MBA PG, vedúci Brussels Creative a Creative Ring. Podporuje a učí vedúcich stratupov a veľké korporácie v rámci Virtuology Academy. (Ďakujeme za možnosť realizácie rozhovoru CONCORDIA DESIGN)

Autor

HAM! Jak to děláme s COOKIES?

Odoslaním kontaktného formulára súhlasíte so spracovaním osobných údajov v ňom uvedených spoločnosťou Skivak sp.z o.o. so sídlom v Poznani a súhlasíte s tým, aby ste nás kontaktovali za účelom predloženia ponuky. Viac informácií o tejto téme nájdete v zásadách ochrany osobných údajov.